Du måste vara inloggad för att skriva

Robert Lindell
Datum 2014-04-25 11:27:09 IP: 213.113.75.205
För att få lite fart på detta forum kanske man kunde ha lite "uppsnack" och eftersnack runt varje GP-race under året. Banan, formkurvor, motorer, startspår, finalfyran m.m. Min fyra för i morrn: Ward, Nicki, Kasprzak, Zagar.


Bertil Hansson
Datum 2014-03-26 02:10:19 IP: 37.250.27.89
För att rekrytera nya förare behövs i första hand att minska kostnaden. 250cc kan ju kanske vara ett alternativ och framför allt göra det billigare både att köpa och underhålla materialet och se till att trimning över vissa normer förbjuds. Det viktigaste är att alla har samma förutsättning så att inte de som har större ekonomiska resurser kan skaffa sig fördelar. Då rasar kostnaderna fort i vädret igen. I nuläget förstår jag att många föräldrar inte har råd eller intresse av att ta kostnaden. Försdök få igång en serie för 250cc.


Tommy Rander
Datum 2014-03-18 09:27:57 IP: 37.250.249.41
När du skriver marknadsföring, menar du då att sporten inte raggar nya förare på ett vettigt sätt utan bara framstår som elitverksamhet? Dagens ungdomsverksamhet verkar i huvudsak vara "ärvd". Har talat med en del crosskillar i 14-15 års åldern och dom kan inte tänka sig pröva en 85cc-hoj: "leksaker", säger dom. 250cc, som ser ut som riktiga speedwayhojar, skulle kunna öppna för crossungar. Därifrån kom massor av förare innan vi fick 80/85 och så är det fortfarande österut. Laguta är ett sånt exempel.


Conny Haage
Datum 2014-03-16 11:34:00 IP: 90.231.194.37
Svensk Speedway och framtiden,det ser inte ljust ut. Men vad är felet, marknadsföring vill jag påstå, speedway framställs idag som om det endast finns Elitverksamhet och dit rekryterar du inga nya förare. Hoppas på vettig diskusssion i detta Forum / Weslake


41669TOR
Datum 2014-03-10 05:50:23 IP: 90.227.183.88
Då är forumet igång. Första frågan är väl om en hårt standardiserad 250cc- maskin borde införas från cirka 13 års ålder. Det innebär att svenska ungdomar kan träna och tävla med riktiga cyklar och enkelt borde kunna slåss med polacker och andra på 500cc från det att de fyller 16.


Artiklar


Intressanta ändringar i brittisk speedway

2017-11-20 18:38:20 Tommy Rander

Den brittiska toppligan - Premiership - har efter 70 års verksamhet fattat beslutet att köra på fasta dagar. Det blir måndagar och onsdagar med ett litet utrymme för enstaka torsdagsmatcher under det första året. Taksnittet för lagen blir 42,5 vilket innebär en ökning men man begränsar samtidigt antalet toppförare - endast en man med matchsnitt 8,0 tillåts. För några innebär det svåra val - svensklaget Wolverhampton måste t ex välja bort Jacob Thorssell eller Fredrik Lindgren i 2018 års trupp. Den gamla ordningen för toppning kommer tillbaka; det lag som ligger under med 6 får toppa från och med heat 5. Antalet lag blir samma som 2017, slutspelet körs mellan de fyra bästa. Däremot försvinner kvalmatcherna mellan det bästa laget från andradivisionen och det sämsta i den högsta där resultatet blivit alltför givet. LÄS MER

Datum o platser för lag-VM och GP Challenge strax

2017-11-18 20:09:48 Redaktionen

Senaste måndag 20:e november ska datum för dessa viktiga tävlingar bli offentliga. Särskilt intensiva har ryktena kring lag-VM varit - det har placerats ömsom i England, Ryssland, Danmark eller Lettland... LÄS MER

Resor 2018

2017-11-18 11:00:00 Tommy Rander

Beslutet att placerära en GP-rond i Hallstavik i juli betyder ny planering för reseverksamheten under 2018. Klart är Warszawas GP-premiär med buss o flyg 12-14 maj. Därefter följer bussar från sydost och sydväst till Hallstavik i början av juli med en övernattning i Stockholm. Den tredje resan går till Prag och Pardubice för tre tävlingar vid månadsskiftet september-oktober. Detaljer och priser följer på denna sida samt i nummer 10 som kommer ut i mitten av december. LÄS MER

GP 2018. I Hallstavik!!

2017-11-17 15:01:12 Tommy Rander

2018 års VM-kalendern bjuder på en riktigt stor överraskning. Friends Arena utgår som väntat ur kalendern. Att tävlingen ersätts av Hallstavik var däremot en riktig överraskning. Självklart får den ronden i juli då Roslagen tredubblar sin befolkning. I övrigt är det välkända orter: 12 maj Warszawa, 26 maj Prag, 30 juni Horsens, 7 juli Hallstavik, 21 juli Cardiff, Målilla 11 augusti, Gorzow 25 augusti, Krsko 8 september, Teterow 22 september, Torun 6 oktober och avslut i Melbourne på datum som slås fast senare. Maximalt fyra provisoriska banor, således. GP Challenge och lag-VM spikas av det internationella förbundet och datum blir klara senare. LÄS MER

Nr 9

2017-11-17 14:35:00 redaktionen

Nr 9 kom ut 11e november och summerar mycket av årets speedwaysäsong inklusive VM. Händelser tar upp bojkotten mot lag-VM 1996 och hur det slutade. Stor intervju med årets snittraket i Sverige - Szymon Woszniak. Ett stor antal experter försöker förklara sina tips inför säsongen och mycket mer. LÄS MER

Börjar man prenumerera nu....
..börjar man med nr 9/2017 som nådde prenumeranterna 9 november. Helårspenumeration kan påbörjas när som helst och omfattar 10 nummer, väggalmanack och kalendern Speedway Sverige. Priset är 750:-.      
. Betala till bankgiro 0778-3731, mottagare Transmission Media AB eller med kort via webshopen.
GLÖM INTE att ange namn, adress och gärna mobilnummer och mailadress, om sådan finns.
Vill man börja med ett tidigare nummer anger man det vid betalning. 
Var köper man lösnummer?
Klicka på fliken Köp tidningen längst upp på sidan, den leder till en förteckning över var den finns i lös form. Man kan också förbeställa nästa nummer via webshop eller genom att sätta in 80:- på bankgirot 778-3731. Glöm då inte att sätta ut namn och adress!
Frågor & svar
Bästa och snabbaste sätt att nå oss är via info@speedwayracing.se. Vill du hellre ringa så svarar Thomas Lind på 0736 536210 dit även sms kan sändas.